حلال های صنعتی، مخصوص تمیز کردن فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ که گریدهای زیادی از آن وجود دارد، یکی از محبوب ترین انواع فلز است که در کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شود. سه دلیل برای این محبوبیت وجود دارد: فولاد ضد زنگ، ظاهری براق و غیر خورنده دارد که به تمیز نگاه داشتن محصولات و محیط کمک می کند؛ فلز، توانایی شکل پذیری و چکش خواری بسیار خوبی از خود نشان می دهد؛ و کروم موجود در آلیاژ، که به فلز، ظاهری براق می دهد، به طور قابل ملاحظه ای در برابر خوردگی، مقاوم است.

 

فروش اهن اصفهان و میلگرد اصفهان و ….. در شرکت اهنان.شرکت اهنان با فروش اهن در اصفهان و همچنین داشتن دفتر اهن فروشی شهرکرد اماده فروش اهن الات اصفهان با بهترین قیمت و ارسال به سراسر کشور میباشد.

 

تمیز کردن فولاد ضد زنگ: بایدها و نبایدها

مشاغل بزرگی که نیاز به چربی زدایی فلزات دارند، به دنبال راه حل هایی هستند که بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. در عین حال، بسیاری از شرکت‌ها از حلال‌های چربی‌زدایی صنعتی مخصوص فلزات برای تأثیر مثبت استفاده می‌کنند. برای درک بهتر، جدول زیر را در نظر بگیرید که حلال‌های صنعتی فلزات را بررسی می‌کند تا در انتخاب مناسب به شما کمک کند.

حلال هایی که نباید استفاده کنید دلیل عدم استفاده حلال هایی که باید استفاده کنید دلایل استفاده آنها
حلال های کلریدی سفید کننده هستند و کلر باعث ایجاد سوراخ ها و حفره ها می شوند. صابون های ملایم، آمونیاک ملایم یا مواد شوینده برای تمیز کردن روتین و پاک کردن چربی ها
پدهای شوینده مرطوب این پدها سطح را خراش می دهند و ممکن است نیاز به ترمیم آن باشد. پاک کننده های مخصوص فولاد ضد زنگ از بین بردن لکه ها و اثر انگشت
آب سخت می تواند لکه ها و رسوباتی ایجاد کند که به فولاد ضد زنگ آسیب می زند. پاک کننده های غلیظ و استاندارد مخصوص استنلس استیل لکه های سرسخت و تغییر رنگ سطح را از بین می برد
سنگ زنی / سندبلاست فلز این کار می تواند اولین قدم برای بازیابی سطح اکسید شده باشد. در غیر این صورت باید از آن اجتناب کرد فواید تمیز کننده های قوی برای سطوح فولادی؛ بدون اینکه آسیبی وارد کنند ترمیم سطح فولاد ضد زنگ

 

جدول بالا راه حل هایی را نشان می دهد که سابقه نسبتاً طولانی تری در تمیز کردن فلزات دارند. با این حال، چربی زدایی قطعات و تجهیزات، تنها بخشی از این اقدامات است. همچنین باید اثرات بهداشتی حاد و مزمنی را که محلول‌های تمیزکننده فلز بر کارگران دارند را در نظر بگیرید – نکات مهمی که تنها توسط منابع EPA و OSHA بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرند. باید مراجعی را بررسی کنید که حلال های سمی و خطرناک را معرفی می کنند.

در مورد اثرات حلال‌ها بر افراد (به عنوان مثال، nPB یا n-propyl bromide)، کارگران ممکن است دچار سرگیجه، گیجی، و نقص در گفتار شوند؛ عواملی که می‌تواند بهره‌وری کار را به خطر بیندازد.

علاوه بر این، آسیب های عصبی، یا تنفسی و پوستی می تواند برای کارگرانی که مدت زمان طولانی در معرض مواد شیمیایی سمی هستند (معمولاً حداقل یک سال) اتفاق بیوفتد.

چرا تمیز کردن فولاد ضد زنگ مهم است؟

محافظت از فولاد ضد زنگ در برابر زنگ زدگی با استفاده از روش های تمیز کردن و تیمار غیر مخرب، به راحتی امکان پذیر است.

فولادهای ضد زنگ در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند – با این حال، استنلس استیل همچنان می تواند در معرض آسیب سطحی باشد. اکسیداسیون، خوردگی، زنگ زدگی یا لکه دار شدن می تواند در درازمدت در محیط های خشن، و بدون تمیزکاری و نگهداری معمول رخ دهد. آسیب مکانیکی مکرر نیز به تخریب سریع تر فلز کمک می کند.

تمام فولادهای ضد زنگ حداقل 10.5 درصد وزنی کروم دارند. این محتوای کروم است که سد محافظتی به نام لایه غیرفعال ایجاد می کند و برخلاف سایر فولادها از استنلس استیل در برابر خوردگی محافظت می کند. هر چه محتوای کروم بیشتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر است. زنگ زدگی فولاد ضد زنگ زمانی اتفاق می افتد که لایه غیرفعال، آسیب دیده باشد و کروم کافی برای اصلاح آن وجود نداشته باشد.

لایه غیرفعال چگونه کار می کند؟

لایه غیرفعال زمانی ایجاد می شود که محتوای کروم در سطح فولاد ضد زنگ به اکسیژن واکنش نشان می دهد. لایه غیرفعال به عنوان یک مانع محافظ عمل می کند و از اکسید شدن بیشتر فولاد ضد زنگ جلوگیری می کند. در مقایسه، سطوح فولاد کربن معمولی، هنگامی که در معرض اکسیژن قرار می گیرند، اکسید آهن را تشکیل می دهند. اکسید آهن یک لایه پیوسته تشکیل نمی دهد، بنابراین در نهایت ریزش دارد و فولاد خام را در معرض تماس قرار می دهد و چرخه زنگ زدگی مخرب اتفاق می افتد.

لایه غیرفعال فولاد ضد زنگ، خود ترمیم شونده است. اگر کروم موجود در فولاد ضد زنگ در معرض آسیب باشد، با اکسیژن واکنش داده و اکسید کروم جدیدی را تشکیل می دهد. تا زمانی که کروم کافی وجود داشته باشد، لایه اکسید کروم به اصلاح و محافظت از سطح فولاد ضد زنگ ادامه خواهد داد.

علل خوردگی فولاد ضد زنگ چیست؟

اگر غلظت کروم، 12 درصد یا بیشتر باشد، می تواند از فولاد ضد زنگ محافظت کند. هر چیزی که غلظت کروم را کمتر از آستانه 12 درصد کاهش دهد، باعث ایجاد لکه یا زنگ زدگی می شود. علل متداول خوردگی فولاد ضد زنگ عبارتند از: کلریدها، اسیدهای کلریدریک، اسیدهای سولفوریک، تماس با آهن یا فولاد کربنی و دماهای بالا.

بیش از 150 گرید فولاد ضد زنگ وجود دارد و برخی از آنها بیشتر از سایرین در معرض خوردگی هستند. مقاومت به خوردگی و سایر خواص مفید فولاد ضد زنگ، با افزایش محتوای کروم یا با افزودن عناصر دیگری مانند مولیبدن، نیکل و نیتروژن افزایش می یابد.

اثرات کلریدها

اکسید کروم به ویژه در برابر کلریدها آسیب پذیر است. خوردگی در مناطق ساحلی، با قرار گرفتن در معرض اسپری نمک و در مناطقی که نمک های یخ زدا در زمستان استفاده می شود، تسریع می گردد. تجهیزات صنایع شیمیایی و غذایی، دارای محتوای کروم بالاتری هستند تا جبران مواجهه منظم با کلر، نمک و سایر مواد خورنده انجام شود.

اثرات اسیدها

اسیدهای قوی، لایه غیرفعال را بی ثبات می سازند. هنگامی که فولاد ضد زنگ در معرض اسیدهای هیدروکلریک و سولفوریک قرار می گیرد، خوردگی عمومی سطح ممکن است رخ دهد. اسید کلریدریک، اسید بسیار قوی است و در تولید پلاستیک استفاده می شود. اسید هیدروکلریک رقیق شده در مواد رسوب زدایی برای از بین بردن رسوب آهک یافت می شود.

اسید سولفوریک یک ماده شیمیایی خورنده است که می تواند باعث سوختگی شدید شیمیایی و سوختگی حرارتی ثانویه شود. سولفوریک است در فرآوری مواد معدنی، پالایش نفت و فرآوری فاضلاب استفاده می شود. اسید رقیق در محصولات خانگی، مانند پاک کننده های فاضلاب یافت می شود.

اثرات ذرات آهن و فولاد کربنی

خوردگی فولاد ضد زنگ می تواند در اثر تماس با ذرات آهن یا فولاد کربنی ایجاد شود. در صورت عدم مراقبت، لکه های زنگ ممکن است سطح اکسید کروم را به خطر بیندازند و به خوردگی موضعی مانند حفره دار شدن تبدیل کنند. آلودگی زمانی رخ می دهد که فولاد ضد زنگ در معرض جرقه یا ذرات ناشی از جوشکاری، برش، حفاری یا سنگ زنی فولاد کربنی قرار گیرد.

اثرات دمای بالا

یک شکل کمتر رایج از زنگ زدگی استنلس استیل، پس از قرار گرفتن فولاد ضد زنگ در معرض دماهای بسیار بالا در محدوده 750-1550 درجه فارنهایت رخ می دهد. این نوع خوردگی در کاربردهای جوشکاری یافت می شود که در آن فولاد، حرارت داده و سپس سرد می شود.

در این شرایط، حساسیت می تواند رخ دهد، یعنی جایی که کربن و کروم پیوند می خورند تا کاربیدها را تشکیل دهند. این باعث می شود که مرزهای دانه، دچار کمبود کروم شوند و لایه اکسید کروم ناپیوسته تر تشکیل شود. حساسیت ناشی از حرارت، خطر از بین رفتن فولاد ضد زنگ را برای همیشه به همراه دارد. با این حال، گاهی اوقات می توان آسیب را با عملیات حرارتی کاهش داد.

رسیدگی کردن به فولاد ضد زنگ

عمر مفید استنلس استیل را می توان با جلوگیری از تماس سطوح با مواد خورنده افزایش داد. هنگام کار با فولاد ضد زنگ بهترین شیوه ها را دنبال کنید:

  • همیشه دستکش تمیز بپوشید.
  • همیشه از ابزارها و قطعات فولادی ضد زنگ استفاده کنید.
  • از هرگونه تماس با فولادهای کربنی یا آهن خودداری کنید.
  • فولاد کربنی را در نزدیکی فولاد ضد زنگ، جوشکاری، برشکاری، مته کاری یا آسیاب نکنید.
  • از تماس با مواد شوینده بتن خودداری کنید.
  • از تماس با محلول های کلرید خودداری کنید.
  • از پشم فولادی یا سایر پدهای ساینده برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

رایج ترین اشتباهی که مردم مرتکب می شوند استفاده از یک محصول خورنده برای تمیز کردن سطوح فولادی ضد زنگ است. هرگز از محصولات زیر بر روی فولاد ضد زنگ استفاده نکنید:

  • پاک کننده های کلریدی
  • پاک کننده های ساینده
  • پاک کننده های چند منظوره
  • سفید کننده حاوی کلریدها

تمیز کردن روزانه فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ باید به طور مرتب تمیز شود تا یکپارچگی فلز حفظ شود و ظاهری زیبای آن حفظ گردد. با مراقبت مناسب و با انتخاب گرید مناسب می توان فولاد ضد زنگ را از خوردگی نجات داد. هنگامی که تعمیر و نگهداری فولاد ضد زنگ نادیده گرفته می شود، مواد خورنده می توانند روی سطوح آسیب پذیر، تجمع یابند.

مراحل معمول برای تمیز کردن استنلس استیل (هر 6 ماه یکبار انجام شود)

  • برای از بین بردن کثیفی های انباشته شده، از یک برس نایلونی نرم استفاده کنید.
  • با صابون ملایم یا مواد شوینده، سطوح را بشویید.
  • از یک شستشوی ساده با آب تمیز استفاده کنید.
  • سطوح را با یک پارچه نرم، دستمال مرطوب یکبار مصرف یا دمنده هوا خشک کنید.

گاهی مراقبت و نگهداری از فولاد ضد زنگ ممکن است نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مضر داشته باشد. تمام دستورالعمل های ایمنی برای کار با مواد تمیز کننده شیمیایی را رعایت کنید. حتماً تجهیزات حفاظت فردی را مطابق با دستورالعمل های ایمنی و بهداشت حرفه ای بپوشید.

روش غیرفعال سازی سطوح فولادی چیست؟

یک سطح تمیز فولاد ضد زنگ می تواند از طریق ابزارهای مکانیکی، گرمای شدید یا آسیب شیمیایی دوباره آسیب ببیند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آهن در معرض تماس قرار می گیرد و مواد یک بار دیگر در معرض زنگ زدگی قرار می گیرند.

برای جلوگیری از زنگ زدگی ممکن است نیاز باشد که غیرفعال سازی سطح به طور منظم انجام شود. غیرفعال سازی، مقاومت خوردگی ذاتی یک آلیاژ ضد زنگ را به حداکثر می رساند.

در حالت ایده آل، لایه غیرفعال، بلافاصله پس از ماشینکاری یا غیرفعال سازی ایجاد می شود تا سطح فولاد ضد زنگ را کاملاً بپوشاند. در واقع، ذرات و آلاینده‌ها احتمالاً به سطح می‌چسبند. اگر همچنان باقی بمانند، این ذرات خارجی، اثربخشی فیلم محافظ اصلی را کاهش می دهند. غیرفعال سازی برای به حداکثر رساندن مقاومت خوردگی فولاد ضد زنگ و حذف آلودگی سطح مورد نیاز است.

یک روش غیرفعال سازی دو مرحله ای، بهترین مقاومت را در برابر خوردگی فراهم می سازد:

1) تمیز کردن سطوح

همه قسمت های فولاد ضد زنگ باید کاملاً تمیز شود. فولادهای ضد زنگ را نمی توان غیرفعال کرد مگر اینکه سطح آن تمیز و عاری از آلودگی و رسوب باشد. در موارد شدید، مواد خارجی باید با آسیاب کردن یا ساییدگی مکانیکی یا با ترشی کردن، قبل از غیرفعال شدن، حذف شوند.

2) تیمار غیرفعال سازی

در این روند، فولاد ضد زنگ در یک حمام اسیدی غیرفعال، غوطه ور می شود. هر یک از سه روش غیرفعال سازی را می توان استفاده کرد: غیرفعال سازی با اسید نیتریک، اسید نیتریک با غیرفعال کننده دی کرومات سدیم، یا غیرفعال کننده اسید سیتریک. عملیات غیرفعال سازی فولاد، بسته به محتوای کروم و ویژگی های ماشینکاری گرید فولاد ضد زنگ، متفاوت است.

افزایش طول عمر فولاد ضد زنگ

مراقبت های معمولی و تمیز کردن اصولی برای جلوگیری از مشکلات جدی تر، می تواند طول عمر فولاد ضد زنگ را افزایش دهد. اگرچه محتوای کروم در فولاد ضد زنگ برای محافظت در برابر خوردگی عمل می کند، اما به تنهایی کافی نیست.

قرار گرفتن فولاد در معرض محلول های شیمیایی، هوازدگی، نمک، یا آسیب های مکانیکی، همه نشان می دهند که غیرفعال سازی باید انجام بگیرد. روش‌های صحیح تمیز کردن باعث می شود که فولاد ضد زنگ به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد امروزی در دنیای تجاری و صنعتی همچنان بدرخشد.

نمایندگی خرید اهن از اصفهان:

 

منبع:

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *