پیشینه‌ی تولید آهن در جهان
انسان برای اولین بار در سده‌ی هفدهم خصوصیات و قابلیت‌های آهن را پیدا کرد. اما توجه و تمرکز به آهن برای به کار بردن آن در صنعت تولید و سایر صنایع در قرن نوزدهم مورد توجه گرفته شد. به این ترتیب از قرن نوزدهم تا امروز روی آوردن به آهن و به کار بردن از آن در نوع‌ها و اقسام صنایع به شکل روز افزون ادامه پیدا کرد. کشور چین در طول تاریخ برای اولین بار اقدام به تولید کوره‌های ذوب آهن در سده‌ی ششم میلادی کرد و در آخرای قرن هجدهم آهنگرها به نوعی فناوری راه پیدا کردند که به وسیله‌ی آن امکان تبدیل آهن خام در کوره‌های پودینگ به یک آهن کار شده مهیا شد. محققین و پژوهشگرها با رشد علم و انجام آزمایش‌ها و تغییر و تحولات گوناگون بر روی عنصر آهن موفق شدند آن را به عنوان یکی از محکم‌ترین فلزات در خیلی از صنعت‌ها به کار ببرند. به کار بردن آهن و زیر مجموعه‌های آن هم اکنون از ارزش و اهمیت خیلی زیادی بهره‌مند می‌باشد. به طوری که یکی از مهمترین مولفه‌های اثرگذار بر چرخه‌ی ساخت و رونق اقتصادی خیلی از کشورهای دنیا در گرو و میزان آهن تولیدی آن خواهد بود. معرفی بزرگترین کشورهای تولید آهن و پیشینه‌ی آن نیز به آسانی نشان خواهد داد که تولید آهن اکثراً در کشورهایی شکل می‌گیرد که حاوی اقتصاد مناسب و قابل قبولی باشند. در سرتاسر کره زمین، فقط تعداد انگشت شماری از کشورها مدعی وجود بزرگترین معادن آهن در سراسر دنیا هستند. آهن جزء مواد اولیه مهمی است که معمولا در صنعت فولاد سازی به کار گرفته می‌شود. ارائه‌ی بالای آن در سطح دنیا از سمت کشورهایی می‌باشد که حاوی بیشترین ذخایر معدنی باشند.

برای استعلام قیمت میلگرد اصفهان  و قیمت اهن اصفهان کلیک کنید.

بزرگترین کشورهای تولید کننده آهن
همانطور که آگاهی دارید هم اکنون آهن یکی از عنصرهای پراستفاده در جهان است و اقتصاد خیلی از کشورهای جهان به آن گره خورده است. فقط با اندکی توجه و دقت این حقیقت برای ما معین خواهد شد که آهن در همه‌ی صنایع مطرح جهان کارایی دارد. آهن یک عنصر مشهور و شناخته شده در جهان می‌باشد که کمتر فردی وجود دارد که آن را نشناسد. هم اکنون درصد زیادی از لوازم و تجهیزات اطراف ما که بسیاری از آن‌ها جزء وسایل واجب زندگی هم محسوب می‌شود ساخته شده از آهن یا ترکیب آن با دیگر عناصر می‌باشد. آهن یکی از عنصرهای اصلی تشکیل دهنده هسته بیرونی و درونی زمین می‌باشد که چهارمین عنصر تشکیل دهنده پوسته زمین هم محسوب می‌شود. ترکیب‌های اصلی تشکیل دهنده عنصر آهن حاوی فروز و ترکیب آهن فریک است . اغلب آهن تازه شامل سطحی صاف با رنگ نقره‌ای براق مایل به خاکستری می‌باشد. عنصر آهن جزء آن دسته از عنصرهایی می‌باشد که در زمان قرار گرفتن در مجاورت اکسیژن، آب و هوا به آسانی واکنش داده و به شکل اکسید آهن هیدراته یا همان زنگ آهن در خواهد آمد. وقتی که آهن به اکسید آهن تبدیل شده تغییر رنگ می‌دهد و به این ترتیب به شکل قرمز یا قهوه ای رنگ در می‌آید. به همین علت است که آهن در مقابل هوا، آب، و به خصوص رطوبت حاوی مقاومت چندانی نیست و زمان قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار زنگ‌زدگی خواهد شد. بزرگترین کشورهای تولید آهن و پیشینه‌ی آن نیز معمولا کشورهایی می‌باشند که قدم‌های مهمی در حیطه‌ی اختراع آهن و خصوصیات آن در طول تاریخ دگرگونی این عنصر برداشته‌اند.
آهن به علت تقاضای بسیار از سمت صنعت فولاد سازی، یکی از محصولات مورد تقاضا در دنیا است. هزینه‌ی آهن مثل سایر کالاهای معدنی از سال 2020 روند صعودی پیدا کرد. تحلیل‌گران دلیل زیاد شدن هزینه را محدودیت‌هایی که ویروس کرونا در کار صنعتی دنیا اعمال کرد می‌دانند و اعتقاد دارند این مولفه باعث به هم خوردن بعضی از برنامه‌ریزی‌ها شد. در زیر کشورها بر اساس حجم تولید آهن بیان شده‌اند
چین
کشور چین طبق گزارشات و آمارهای موجود در حال حاضر بزرگترین تولید کننده آهن در سطح جهان می‌باشد. این کشور سالانه تقریبا ۸۳ میلیون تن آهن تولید خواهد کرد که این میزان حجم قابل ملاحظه است و به همین علت بیشترین سهم از بازارهای جهانی آهن متعلق به این کشور بزرگ و ابر قدرت اقتصادی جهان می‌باشد.
هند
کشور هند با داشتن76 میلیون تن آهن رتبه دوم تولید کننده آهن می‌باشد. هند ده درصد از تولیدات جهانی آهن را دارا می‌باشد.
ژاپن
ژاپن، سومین تولیدکننده بزرگ آهن جهان می‌باشد. ژاپن سالانه ۷۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تن آهن تولید می‌کند.
کانادا
کشور کانادا با تولید 54 میلیون تن چهارمین کشور تولیدکننده سنگ آهن در دنیا می‌باشد.
استرالیا
یکی از بزرگترین معادن آهن در جهان در استرالیا می‌باشد که میزان استخراج سالانه آن در تقریبا 48 میلیون تن است. اکثر معدن‌های آهن این کشور در غرب استرالیا به خصوص در ناحیه‌ی پیلبارا و جنوب استرالیا می‌باشند.
روسیه
29 میلیون تن از ذخایر سنگ آهن جهان در روسیه قرار گرفته که این کشور را در رتبه ششم ذخایر جهانی قرار داده است. داشتن این میزان از معدن‌های آهن، صنعت رو به رشد فولاد سازی روسیه را حمایت خواهد کرد. معدن‌های آهن روسیه در غرب کشور و در نزدیکی رشته کوه اورال قرار دارد.
برزیل
برزیل با 25 میلیون تن، رده هفتم ذخایر بزرگ آهن در دنیا را دارا می‌باشد. اکثر منابع این کشور در معدن کاراجاست که در ایالت شمالی پارا واقع است.

آمریکا
کشور آمریکا از لحاظ میزان تولید آهن در دنیا در جایگاه هشتم و بعد از کشور برزیل قرار گرفته است. از معدن‌های مواد اولیه خیلی غنی است و معدن‌های آهن آن در همه جای کشور وجود دارد. این کشور سالانه تقریبا ۶.۳ میلیون تن آهن تولید می‌کند.
اوکراین
اوکراین تقریبا 6/5 میلیون تن ذخیره آهن را داشته و بیشتر در نواحی مرکزی آن قابل دسترس می‌باشد. استخراج معدن‌های آهن اوکراین برخلاف کشور چین از میزان احتیاجات داخلی آن فراتر می‌باشد. به همین دلیل باعث بهبود صادرات این کشور آسیایی می‌شود. ارسال سنگ آهن برای اوکران به منبع درآمد مهمی تبدیل شده است و بیشتر به چین، لهستان و جمهوری چک ارسال خواهد شد.
ایران
کشور ایران یکی از تولید کننده‌های ذخایر آهن در دنیا می‌باشد. این میزان از مواد اولیه، تامین کننده احتیاجات تولیدهای داخلی خواهد بود. حجم تولید سالانه آهن در ایران تقریبا پنج میلیون تن خواهد بود. معدن‌های آهن در ایران در شش ناحیه از کشور قرار گرفته است. این معدن‌ها بیشتر در شهرهایی مانند کرمان، اراک، کاشان، اصفهان، خراسان، قم و قزوین پیدا می‌شوند.
سخن آخر
آهن بعد از استخراج به کک، آهن اسفنجی و گندله تبدیل خواهد شد. سپس برای تولید آهن عملیاتی را انجام می‌دهند و به مقطع‌های به کار رفته در صنعت ساختمان و سایر صنعت‌ها تبدیل می‌شود. در این مقاله کشورهایی که بیشترین ذخیره معدن‌های آهن را دارند معرفی شد. ایران نیز یکی از کشورهایی می‌باشد که آهن مورد احتیاج خود را تولید خواهد کرد.

اهن فروشی اصفهان اماده ارسال اهن با قیمت کارخانه به سراسر ایران میباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *